Sabtu, 11 Januari 2020

A Lil Work Spirit For 2020

Assalamualaikum.



Sudah berbulan-bulan agaknya tidak update blog. Well Hello! Selamat tahun baru 2020 wahai para bloggers ku sekalian. Still in January so i think belum terlambat lagi untuk buat entry tahun 2020 untuk penulisan kali ini. I have so many to tell yet so lazy to write. Admin terlalu banyak kerja perlu ditumpukan sepanjang bulan November dan Disember 2019 sampaikan diri sendiri pun terabai. Jerawat kembang kecut setiap hari. Harapan untuk flawles pun hancur. Jerawat mau ikut sama ke tahun baru rupanya. But hoping this year i can get a clear skin lah. *penatlah berjerawat terus.

Banyak yang telah berlaku sepanjang tahun 2019. Saya ringkaskan ia lebih kepada cabaran mental dan emosi. Cara kita untuk mengawal mental dan emosi is not easy when you start working. It's really not fun at all tapi semua tu lah yang buat kita lebih berpengalaman mengawal situasi dan In Shaa Allah menjadikan kita lebih matang dari sebelum ini. 

Satu masa tu kita akan rasa dada kita berat sangat, sakit sangat sebab apa? Disebabkan kita mengawal emosi kita untuk terus bertahan dan tidak bertindak mengikut emosi. Waktu tu mental down sangat sudah. You're about to explode but how amazingly you still can handle the situation. Hebat bukan? Dan pada masa yang sama kita sedar yang kita lebih hebat dari apa yang kita sangka. The end of the day you'll finally get to say I SURVIVED! Dan itu adalah perasaaan yang paling puas sekali yang pernah kita buat untuk diri kita sendiri.

Ya semua orang pernah melaluinya. Situasi semasa kerja dan di luar kerja adalah situasi yang sangat berbeza. Perasaan semasa kerja tu akan ada bila tengah berkerja sahaja dan bila pulang kerja, sampai rumah, you will be fine again. Trust me. Semasa kerja saya selalu pesan dekat diri; "Biar kita mengawal emosi, Jangan emosi mengawal kita". Fight them. Jangan kalah untuk mengawal emosi anda. You are much stronger than that.


Paling penitng semasa melaui zaman berkerja adalah, pelihara kesihatan mental anda. Don't stress yourself, nenjoy things although you hate it and remember this "Banyak mana pun kerja, berat mana pun kerja, sibuk mana pun kerja..jangan risau, akan siap juga tu". So, chill okay. Just go with your own rhythm. Jangan ikut orang. Dan jaga kesihatan. Kita jatuh sakit, diri sendiri juga yang akan susah. Orang tidak akan tolong jaga kita.Kalau kita mati sekalipun, boss cari orang baru juga tu. Jadi di sini apa yang saya ingin tegaskan, *cewahh. Make yourself a priority.



Thankyou.
Wassalam.





Kalau sudi komen, sila tekan tajuk post. Thanks♥

0 ulasan:

Catat Ulasan